Glitrende vand, kæmpe klinter, små hyggelige havne og knitrende sand.  

Vordingborg Kommunes 385 kilometers kyststrækning indbyder til et hav af muligheder, hvis du spørger os. Og det var netop, hvad kommunen gjorde i foråret 2021, hvor de kom til Publico med et ønske om at tiltrække flere tilflyttere.  

 

 

For hvordan får man på en overbevisende måde kommunikeret grundene til, at folk i København og omegn skal flytte til netop Vordingborg Kommune?



Fra et kommunikationsperspektiv må vi bare sige, at synlighed er nøgleordet, hvis man vil gøre sig lækker over for en målgruppe og skabe øget kendskab og præference over tid. Løsningen har derfor været en bred bosætningskampagne, hvor vi har udviklet det kreative koncept og løbende søsat initiativer. Med pay-off’et kyst til mere har vi hjulpet Vordingborg Kommune med at positionere sig som kystkommune over for nabokommuner og derved differentiere sig i slutspillet om at tiltrække flere tilflyttere.

Kommunebranding, når det er bedst

Det hele startede med en kendskabsmåling og en analyse af tilflyttermønstre for at se, om Vordingborgs værditilbud holdt vand. På den baggrund udarbejdede vi en konkret bosætningsstrategi med det formål at skabe identifikation over for de ønskede målgrupper. Ét fokus har derfor været at fortælle om de ting, man kan lave i, på og omkring kysten, at man er tættere på naturen, de billige huspriser og de overraskende mange kulturtilbud samtidig med at logistikken er bedre end man skulle tro i forhold til at arbejde i København.



Her var udfordringen at udkomme med det rigtige indhold på de rigtige kanaler på de rigtige måder.

Løsningen har derfor budt på blandt andet en mailserie til tilflyttere, konkurrence og lytteposter samt eksekvering af indhold til SoMe, som målgruppen har kunne spejle sig i. Fællesnævneren for det her content har været at vise, hvordan man med et arbejde i København kan få bolig, familieliv, fritidsaktiviteter til at hænge sammen i en kystkommune. Alt sammen med det formål at give potentielle tilflyttere lyst til Vordingborg.



Yderligere inspiration:

Kontakt Liv Soelberg Andersen, hvis du ønsker yderligere information om casen.
Kontakt
Uffe Lyngaee
Udviklingschef & kommunikationsrådgiver